Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
inleiding
de basisslag
sturen
lage steun
golven
de boogslag
meer boogslag
stuurgedrag
analyse techniek
balanceren
de eskimorol
de puntredding
de X-redding
X, hielhaak en kiwi
de H-redding
kajak surfen
snelste kajak
hellen kano
reparatie gelcoat
getijden
de canadees
zelf bouwen software
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's


zoek met google



facebook icoon twitter icoon
Golven van opzij

Golven van opzij willen je kajak omver gooien. In de praktijk is het zo dat je kajak eigenlijk op een schuine helling komt te liggen. De truc is om bij hoge golven je kajak scherp in de golf te kanten zodat je kajak horizontaal blijft t.o.v. de denkbeeldige horizon.

Is de golf erg hoog dan kun je het inkanten ondersteunen door aan de kant van de golf een lage steun te maken.


Leun je van de golf af en maak je de steun van de golf af dan help je de golf om jezelf om te gooien. Dat is dus onverstandig om te doen.



Golven van achteren

Golven van achteren kun je op twee manieren hanteren.

Bij de eerste manier laat je golf min of meer onder je boot door lopen.
Zodra je voelt dat de achterkant van je boot opgetild wordt ga je tegen de richting van de golf peddelen (achteruit). Zodra je aan de andere kant van de golf terecht gekomen bent (de voorpunt steekt omhoog) zet je vaart zodat je vooruit gaat.

De twee manier is het surfen op de golven. Zodra de achterpunt van je boot wordt opgetild ga je zo hard mogelijk voorwaarts peddelen en leg je je lichaamsgewicht naar voren. Op een gegeven moment voel je dat je boot vanzelf naar voren gaat. Je gaat dan over in het maken van een achtersteven roer om je boot loodrecht op de golf te houden. Je gebruikt het roer niet om een bocht te maken, dus je ondersteunt niet met opkanten. Mocht je jezelf onzeker voelen met alleen een peddelroer dan kun je die over laten gaan in een peddelsteun. In eerste instantie op de plaats van het achterstevenroer maar bij onvoldoende steun steeds verder van je boot af totdat je op de gewone lage steun uit komt.


Ga je op de rivier surfen op de golven van de beroepsvaart dan is het een goede gewoonte om het achterstevenroer aan de walkant te zetten en niet aan de kant waar het schip vaart. Bij het breken uit de surf ga je dan automatisch richting de wal i.p.v. richting het zuigende schip met alle nare gevolgen van dien.