Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
kanoverhalen
Donaufahrt 2004
Lahn
De Honderd
Veluwerally 2006
Biesboschronde 2006
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's


zoek met google



facebook icoon twitter icoon
29e Veluwerally full speed

Als warming up voor de naderende Biesboschronde van Dajaks heb ik me ook dit jaar opgegeven voor de Veluwerally. Deze rally wordt gewoonlijk op de laatste zondag van september gevaren op de Gelderse IJssel over de afstanden 35, 50 en 100 km., respectievelijk naar Zutphen, Deventer en Kampen. De meest favoriete startplaats is Rederlaag bij het dorpje Lathum, vlak boven Arnhem, waar je voor genoemde drie afstanden kunt afvaren. Daarnaast is sinds een paar jaar ook de gelegenheid om in Deventer te starten voor de 50 km naar Kampen, een optie die vooral bij Dajaks in trek is, vanwege de uitgaansmogelijkheden in het gezellige stadje Deventer op zaterdagavond. Met mijn passie voor de 100 ben ik ook dit jaar het enige lid van Dajaks die vanuit Lathum vertrekt.

September herinneren we ons als een zomerse maand. Voorgaande jaren was er nog wel eens bezorgdheid over te lage waterstand. Immers, hoe hoger het water, des te groter de stroomsnelheid en daarmee de te bereiken snelheid van de kajak. Dit jaar zijn de omstandigheden ideaal. De hevige regenval in Duitsland in de voorafgaande week levert op het juiste moment een maximale watertoevoer aan de IJssel. Het enige wat de tocht kan dwarsbomen is mist.
Op zaterdag 23 september rijd ik in de voormiddag naar Lathum. Via Utrecht, waar ik nog even mijn moeder van 92 bezoek. Ze gaat binnenkort verhuizen en een praatje en bemoediging komen goed van pas. Ze wenst me veel succes en vooral goed weer. Na een voorspoedige tocht kom ik tegen 13.00 uur aan in Rederlaag. Daar is het al gezellig druk. Ik weet een kampeerplaatsje te veroveren vlak bij de waterrand. Dat scheelt morgenochtend gesjouw met de boot. Voor ik vervolgens afreis naar Kampen om mijn auto te parkeren bekijk ik de evenementen op het terrein. Als ik vanavond terugkom met de bus, rond 19.30 uur is het meestal te donker om nog iets te zien. De tweedehands markt is nog mager en laten bijna alleen echte afdankertjes zien. Wel apart is een tent waar kookdemonstraties worden gegeven in gietijzeren potten, een soort kampeerwokken, het zogenaamde potjiekos koken. Scandinavisch opgeleukt met huiden en geweien van elanden. Wellicht een mooi kerstcadeau voor verstokte Canadees vaarders als Harry, Jan of Max?
Na het opzetten van de tent volgt de trip naar Kampen om daar de auto te parkeren bij de molen aan de IJsseldijk. Dan is morgen na aankomst het motto: inpakken en wegwezen! Er zit nog een kort bezoekje aan het centrum van Kampen in, maar daarna is het met de bus van 17.00 uur terug. In Deventer maak ik gebruik van de stop om even bij Nathan en Raymond langs te gaan, die hun potje bij de kanoclub eten. De rest van Dajaks is de stad in. Het is bijna donker als ik in Lathum aankom. Geroezemoes alom. Na de warme hap heb ik nog een praatje met naburige Belgen, maar om 22.00 uur houd ik het voor gezien.
Zondag 24 september. Om 06.00 gaan diverse wekkers af en komt het kamp tot leven. Met megafoon wordt, in gebroken Nederlands, omgeroepen dat de 100 km over anderhalf uur van start gaat. Ik geniet nog een half uur van mijn slaapzak. Daarna lukt het me in een uur ingepakt en uitgekakt in het water te liggen. Er is geen mist, maar bewolkt met af en toe een spat regen. Om half 8 ligt er een vloot van ongeveer 80 boten in het water, wordt de starttijd weggeteld, en dan go! Het blijft iedere keer een plechtig moment, dit vertrek voor de 100, zoals de start van de marathon. De eerste kilometers over de Rederlaag, een zand- en grindwinning, is om in je ritme te komen. Na 20 minuten vaar je de IJssel op en schiet je vooruit op de stroom. Aan de hand van de raaipalen op de oever kun je je snelheid bepalen: 13-14 kilometer is mijn maximum voor vandaag. Op deze tijd van de dag is er nog geen beroepsvaart, dus kun je door midden op de stroom te varen maximaal profijt hebben. Ik vaar in de voerhoede. Sommige van de vele vissers aan de kant groeten nog. Zullen ze dat 40 boten later nog doen? De opkomende zon laat af en toe een straal door de wolken zien. Het water is warm. Dieren, Doetinchem en de eerste controlepost Olburgen na 17,5 km, waar traditioneel ook een appel wordt uitgereikt. Daarna is het een tijd gaan met die banaan. Ik vaar een stukje op met een man uit Deventer die zijn eigen kajak heeft gebouwd en een houten paddel, gesneden uit een balkje van de Gamma. Deze 100 km is zijn proefvaart, en volgens mij heeft hij ‘m uitgevaren ook! Na 35 km kom ik bij stempelpost Zutphen, het is dan 10.00 uur. De controlepost staat op de hoek van de haven. Net als ik afremmend op de snelle stroming op de post afvaar, toetert een boot(geen beroepsvaart) die stroomopwaarts varend de haven in wil draaien. Ik belemmer hem in zijn manoeuvre, maar ben rechtdoorgaand verkeer. Wie heeft voorrang in deze situatie? We overleven alletwee. Na de kaart van de knijper te hebben geplukt neem ik een vaarpauze langs de kade en drijvend op de stroom glijdt Zutphen aan mij voorbij. Nog vijftien km naar Deventer, een dik uur. En inderdaad, om half twaalf vaar ik op de controlepost Deventer aan. 50 km in 4 uur, mooi op schema. Ik vaar daarna door naar een strandje bij raaipaal 946 voor de middagpauze. Ik krijg al gauw gezelschap, er zijn er meer die dit Midway uitgekozen hebben. De snelheid waarmee kano’s voorbij varen is verbazingwekkend. Zo snel vaar ik zelf ook, alleen merk je dat niet zo als je in de boot zit.
Na Deventer ben je over de helft, maar kun je nog lekker een hele middag varen. Het weer klaart verder op. Het landschap wordt vlakker, het land van Olst en Wijhe. Om de tijd te doden bedenk ik een spelletje: ik associeer de getallen op de raaipalen met mijn levensloop: paal 948 = 1948, mijn geboortejaar. 955, ik ga naar de basisschool in Leiden, enzovoort. Voor ik het weet ben ik 25 km verder bij de laatste controlepost, Kromholt. Op deze camping delen vrijwilligers soep en koffie uit ter bemoediging van de vaarders. Hulde! Ik neem koffie om de pauze niet te lang te laten duren. Na post Kromholt volgt de IJsselcentrale, sinds jaren buiten bedrijf, met een Tsjernobil uitstraling. De coniferen die ter camouflage zijn geplant groeien ieder jaar, maar traag. Daarna komt Zwolle. Drie bruggen na elkaar en daarna de laatste vijftien kilometers. Bij Zalk ( van wijlen Klazien) is een feestterrein ingericht waardoor het plaatselijke pontje druk bezet is. De IJssel wordt steeds rustiger en in de grote bochten is betonning aangebracht. Op hetzelfde punt als vorig jaar stuiven een stuk of vijf superjachten voorbij. Toch voel ik me groot in mijn nietige kajak. En dan, na bijna 100 km zie ik de brug van Kampen, de tiende brug van vandaag. Achter de brug ligt de molen, het definitieve eindpunt. Om kwart voor vijf vaar ik het strandje op en helpen vrijwilligers mij mijn kajak de dijk op te tillen. Ik ben tevreden over de tocht en mijn tijd: 9.15 uur. Op de dijk geniet ik nog even na, haal mijn herinneringsmedaille op, kijk uit over de IJssel en zie andere vaarders aankomen en ingehaald worden. Nadat ik alles in en op mijn auto heb geladen rijd ik terug naar Dordt waar ik mooi voor donker kan afladen bij de club.

Chris Rozier

fotoverslag Veluwerally 2006