Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
inleiding
de basisslag
sturen
lage steun
golven
de boogslag
meer boogslag
stuurgedrag
analyse techniek
balanceren
de eskimorol
de puntredding
de X-redding
X, hielhaak en kiwi
de H-redding
kajak surfen
snelste kajak
hellen kano
reparatie gelcoat
getijden
de canadees
zelf bouwen software
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's


zoek met google



facebook icoon twitter icoon
direct response op dit artikel

Het stuurgedrag van een kajak



Altijd achterstevoren...
Wildwaterboten zijn vreselijke dingen om te besturen. Ze zijn vreselijk eigenwijs. Waar jij ook heen wilt: De kajak wil beslist de andere kant op. Als je ook maar een seconde je peddel laat rusten ligt je boot alweer achterstevoren. Denk je op een gegeven moment "Okee, jij je zin" en vaar je een stuk achteruit, dan blijkt het rotding weer vooruit te willen. Laat mij je eens uitleggen hoe dat komt. Het is eigenlijk heel eenvoudig: Een kajak op water gedraagt zich als een auto op ijs. Een fatsoenlijke bocht maken zit er gewoon niet in: Iedere bocht wordt meteen een gierende slip. Bij een auto ben je dat niet gewend (mag ik hopen) maar bij een kajak is het heel gewoon! Op het plaatje zie je een ideale, slip (drift) vrije bocht in rood. De bocht die je feitelijk zal maken is getekend in blauw. Je begrijpt meteen waarom je, als beginner, altijd tegen de kant aan vaart. Vaar je wat langer, dan weet je nu waar de duffek voor dient. Maar dat is een ander hoofdstuk. Eerst de vraag: "Waarom wil die boot altijd draaien?"



Stel: Je vaart rustig vooruit en laat een moment je peddel rusten. Je voer recht vooruit, dus je boot is in lijn met je koers: Je bent de bovenste kajak in het plaatje. Nu komt er een waterhoen voorbij met een hekgolf van 2 millimeter hoog, of een windvlaag omdat je zelf uitademt. Je boot draait een heeeel klein beetje naar rechts. De tweede kajak laat zien dat een heel klein draaitje grote gevolgen heeft voor het water dat eerst zo mooi langs je boeg gleed. Opeens staat de hele brandspuit op de linker voorkant van de kajak! Als een speer draai je verder, je eigen massa werkt mee voor het laatste stukje, tot je helemaal achterstevoren ligt. En dan? Dan ben je weer de eerste kajakker in het plaatje, alleen vaar je nu recht achteruit. Je maakt weer zo'n heel klein draaitje, het water pakt deze keer je achterpunt, en je bent, geheel spontaan, 360 graden om je as gedraaid.

De koers van een kajak is zo stabiel als een potlood op z'n punt: Niet.

Dit artikel is geschreven door Niels Blaauw
Zijn persoonlijke site met meer interessante info: homepage Niels Blaauw