Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
inleiding
de basisslag
sturen
lage steun
golven
de boogslag
meer boogslag
stuurgedrag
analyse techniek
balanceren
de eskimorol
de puntredding
de X-redding
X, hielhaak en kiwi
de H-redding
kajak surfen
snelste kajak
hellen kano
reparatie gelcoat
getijden
de canadees
zelf bouwen software
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's


zoek met google



facebook icoon twitter icoon
Analyse techniek professionele sprint kajakker

Hieronder vind je een filmpje waarin je goed de vaartechniek van een goede kajakker kunt analyseren.



Aandachtspunten:
1. De vaarder steekt de peddel ter hoogte van zijn voeten in het water.
2. Bij het insteken houdt hij zijn voorste arm gestrekt.
3. Bij het insteken staat de peddel zo vertikaal mogelijk.
4. De peddel beweegt vlak langs de boot naar achteren.
5. De grootste kracht komt uit de draaiing van het lichaam.
6. Als de rechterarm de duwarm is, duwt de linkervoet tegen de voetensteun. Het linkerbeen wordt daarbij volledig gestrekt.
7. Als de rechterarm de duwarm is, blijft de rechtervoet ontspannen tegen de voetensteun liggen. Het rechterbeen is daarbij licht gebogen.
8. Ter hoogte van de billen wordt de peddel uit het water genomen.
9. Om blesures te voorkomen zit de hand van de duwarm ontspannen om de peddel. Je kunt je hand zelfs helemaal openen.

Mijn ervaring is dat je bij het toepassen van deze techniek het meest efficiënt vaart. Oftewel je verspilt het minste kracht, ook bij langere afstanden. Wil je snelheid maken dan gaat het erom je slagtempo zo hoog mogelijk te maken.
Wil je conditie opbouwen om een langere afstand goed te kunnen varen dan kun je het beste een interval trainingschema opzetten. Dit betekent steeds korte stukken van ongeveer honderd meter in je allerhoogste tempo varen waarbij je al je spieren goed voelt en de volgende honderd meter in een rustig slagtempo. Het aantal intervals dat je toepast voer je bij iedere training een beetje op, zonder daarbij jezelf compleet over de kop te peddelen.
Na deze intervaltraining kun je nog lekker uitpeddelen zodat je goed uitgerust weer op de kanovereniging terug komt.

Doe je bovenstaande dan vaar je binnen de kortste keren fluitend een rondje om het eiland van Dordt.

Peter