Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
inleiding
de basisslag
sturen
lage steun
golven
de boogslag
meer boogslag
stuurgedrag
analyse techniek
balanceren
de eskimorol
de puntredding
de X-redding
X, hielhaak en kiwi
de H-redding
kajak surfen
snelste kajak
hellen kano
reparatie gelcoat
getijden
de canadees
zelf bouwen software
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's


zoek met google



facebook icoon twitter icoon
direct response op dit artikel

De H-redding

De H-redding kent hetzelfde principe als de x-redding. Je bent al omgeslagen en uit de kajak, nu is het de kunst om de kajak leeg te krijgen. Je bent nu met drie personen in plaats van twee. Het voordeel is dat je de krachten wat beter kan verdelen en er meer stabiliteit verkregen kan worden op het water door deze constructie. Zoals het bovenaanzicht van de x-redding een x is, is dit hetzelfde met de H-redding, een H. Ook voor de H-redding geldt dat het een redding is voor op ‘vlak’ water. In ieder geval niet in de branding of op wild water!



De kajak zit vol met water. De drenkeling heeft ervoor gezorgd dat alle materialen bij elkaar zijn gebleven. Zelf is de drenkeling bij de kajak gebleven voor het drijfvermogen.



Twee kajaks liggen parallel aan elkaar met alle peddels onder de ellebogen van de redders. Er moet voldoende afstand zijn om de kajak over de peddels te kunnen trekken. Als de kajak eerst op zijn kant ligt, loopt er al een groot deel van het water uit de kajak.



De drenkeling is ondertussen aangekomen bij de achterzijde van de kajaks. Ze zet haar voeten tegen de peddels en heeft de punt van haar kajak vast om het over de peddels naar haar toe te trekken.



De redders helpen mee door de kajak er overheen te slepen en naar beneden te duwen om het water eruit te laten lopen. Het grootste gewicht om de kajak leeg te laten lopen komt van de drenkeling die met haar gewicht de kajak naar beneden trekt.



Zodra de kajak leeg is wordt deze tussen beide redders geschoven. De peddels liggen nog steeds onder de ellebogen.



De redders gaan over de kajak hangen om die stabiel te houden. Tegelijk klimt de drenkeling in de kajak.



Stapt rustig in waarbij de redders de kajak nog steeds onder controle houden.



Overtollige ballast uit de kajak, spatzeil vast en kajakken…



Dit artikel is geschreven door Olaf van Broekhoven en overgenomen van het CIOS in Goes.
Zie www.buitensportinstructeur.nl voor meer in formatie over deze opleiding