Dordtse kajak- en kanovereniging Dajaks
actueel
vereniging
toertochten
opleidingen/cursussen
tochtplanning
techniek
inleiding
de basisslag
sturen
lage steun
golven
de boogslag
meer boogslag
stuurgedrag
analyse techniek
balanceren
de eskimorol
de puntredding
de X-redding
X, hielhaak en kiwi
de H-redding
kajak surfen
snelste kajak
hellen kano
reparatie gelcoat
getijden
de canadees
zelf bouwen software
foto's seizoen 2019
foto's seizoen 2018
foto's seizoen 2017
foto's seizoen 2016
foto's seizoen 2015
foto's seizoen 2014
foto's seizoen 2013
foto's seizoen 2012
foto's seizoen 2011
foto's seizoen 2010
foto's seizoen 2009
foto's seizoen 2008
foto's seizoen 2007
foto's seizoen 2006
foto's seizoen 2005
werkzaam in de Biesbosch
kanoverhalen
filmpjes
De Biesbosch
contact
aanvragen lidcode
ledenpagina's

Voeg jouw reactie toe

je naam:


je e-mail adres (wordt niet gepubliceerd):


Je bijdrage:




De volgende reacties zijn geplaatst

bijdrage op 2---0-2010
door Henny Steltenpool

En toch mis ik iets. Een kortere boot heeft bij de zelfde waterverplaatsing een grotere diepgang en/of breedte nodig dan een lange. De waterverplaatsings''afdruk'' van een korte boot is daardoor boller dan van een lange boot. Dat moet een grotere weerstand geven,want een bol heeft een grotere wrijving in het water dan bijv. een plank met de zelfde inhoud. Wellicht dat dit effect het door u beschreven nadeel van een lange boot toch wat compenseert. Mijn natuurkundekennis is echter te ver weg gezakt om dit uit te rekenen.
(Ik heb zowel een 5 m als 4 m kayak. Ik merk weinig snelheidsverschil bij kalm peddelen. Het grootste nadeel van de lange kayak vind ik de grotere windgevoeligheid, het grootste voordeel dat je er lekker veel in mee kan nemen en minder stampen bij hoge golven).

bijdrage op 2---0-2010
door Henny Steltenpool

Mijn eerdere reactie samenvattend: een lange boot heeft -bij een zelfde waterverplaatsing- doorgaans dus een betere STROOMLIJN dan een korte. Zolang dit belangrijke aspect niet is meegenomen is de discussie m.i. nog niet af.